قالب سازی صنعتی

قالب سازی (Molding) در صنعت یک فرآیند تولید قطعه می باشد که با شکل دادن به مایع یا مواد خام شکل پذیر توسط یک جسم صلب به نام قالب انجام می گیرد. هنگامی که می خواهیم از یک قطعه به تعداد زیاد تولید کنیم، ساخت هر قطعه به صورت جداگانه منطقی نیست و بهتر است یک قالب را طراحی کرده، آن را بسازیم و سپس قطعات را از روی آن قالب تولید کنیم. در واقع ساخت قالب اولین قدم برای تولید انبوه قطعات است. هرچه ساخت قطعات دارای ظرافت و دقت بالاتری باشد، در قالب ساخته شده نیز باید ظرافت و حساسیت بیشتری اعمال کرد. هم چنین هرچه قطعه پیچیده تر باشد، ساخت قالب نیز دشوار تر است. قالب ها بسته به جنس قطعات تولیدی، متفاوت هستند چرا که قطعات می توانند از جنس پلاستیک، شیشه، فلز یا سرامیک باشند که هر کدام قالب مخصوص به خود را دارند

  1. طراحی قالب: ابتدا باید قالب بر اساس طرح قطعه مورد نظر، در نرم افزار های طراحی مهندسی مانند SolidWorks، CATIA، IMOLD و… طراحی شوند. در این جا جنس، ابعاد و ظرافت قطعه در نظر گرفته می شود. خروجی این نرم افزار ها، طرح سه بعدی قالب است.
  2. ساخت قالب: طرح سه بعدی قالب به دستگاه ساخت قالب مانند ماشین CNC داده می شود و ماشین با قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری بالایی که دارد، طرح سه بعدی داده شده را روی قالب، ماشین کاری می کند. اگر قالب پیچیده بوده و نیاز به مونتاژ داشته باشد، قسمت های مختلف آن توسط ماشین ساخته شده و سپس مونتاژ می شود. در مرحله بعد از روی قالب یک نمونه قطعه ساخته می شود تا کیفیت قالب بررسی شده و اگر نیاز به تغییر باشد، در طراحی قالب اعمال گردد.

انواع قالب های صنعتی

  1. قالب ریخته گری (Casting Mold)
  2. قالب دایکست (Die Cast Mold)
  3. قالب ریژه (Gravity Cast Mold)
  4. قالب ماسه ای (Sand Cast Mold)
  5. قالب تزریق پلاستیک (Plastic Injection Mold)
  6. قالب آهنگری (Forging Mold)
  7. قالب پرس (Press Mold)

منبع: namatek.com[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

پیمایش به بالا